Voor veel ondernemers is hun persoonlijke VERHAAL een blinde vlek. Te druk met dagelijkse bezigheden, klanten, marketing, nieuwe producten of diensten, en als je nog tijd en geld hebt training & coaching.

Heel herkenbaar. Maar ook een gemiste kans! Want juist met je persoonlijke verhaal kun op een natuurlijke, niet-opdringerige manier jezelf onderscheiden. Omdat je eigen verhaal uniek is en verbindend werkt, waarin mensen zich kunnen herkennen.

Jarenlang heb ik als krantenverslaggever dagelijks mensen geïnterviewd. Dat waren afwisselende, vaak interessante gesprekken, omdat je met mensen werkt. En omdat mensen me blijven fascineren. Eén van de belangrijkste lessen uit die journalistieke jaren: iedereen heeft een verhaal dat het delen waard is. Of je dat nou in een oldskool krant publiceert, of online op Facebook en YouTube.

Daar wringt tegelijk ook de schoen. Terwijl iedereen een ander verhaal heeft, kom ik online zo weinig authentieke verhalen tegen. Ik verbaas me wel eens over de eenheidsworst in nieuwsbrieven, webinars en op sociale media. Alsof alle zelfstandige ondernemers dezelfde marketingtrainer hebben. Dezelfde toon, belofte (“een ton verdienen met meer focus”), het is veel van hetzelfde. Ik kan er vaak weinig mee.

Het verbaast me ook omdat van de ruim 1 miljoen zelfstandigen in Nederland (CBS-cijfers), een groot deel actief is in coaching en training. Duizenden concullega’s die in dezelfde vijver vissen dus, die vergelijkbare diensten aanbieden én dezelfde marketing (“Volg mijn gratis 10-daagse challenge!”).
Waarom ga je niet voor je unieke persoonlijke verhaal, in plaats van iemand anders na te doen? Met persoonlijk bedoel ik niet de namen van je kinderen en hond, maar waarom jij doet wat je doet: Wat zijn je drijfveren? Waar krijg jij ENERGIE van? Wat zijn jouw specifieke sterke kanten?

Waarom niet gaan voor je persoonlijke verhaal, in plaats van iemand anders nadoen?

Blinde vlek

Ons eigen authentieke verhaal is vaak een blinde vlek. Begrijpelijk, door de dagelijkse drukte en de focus op je klanten. Maar ook een gemiste kans! Juist je eigen verhaal maakt je geloofwaardig, betrouwbaar, waardevol en inspirerend. Wie wil dat nou niet zijn?

Juist in deze tijd van machtige pr-machines, leugenachtige presidenten en aalgladde woordvoerders is er een onbedwingbare behoefte aan authenticiteit. Aan échte mensen, die je vertrouwt. Zie het duurzame succes van pure, ambachtelijke producten. En de lokale bierbrouwers die als paddestoelen uit de grond komen.

“Authenticiteit is dat je écht gelooft in de dingen die je zegt en doet”
(Simon Sinek, bestseller-auteur/TED-spreker)

Voor ondernemers is het de kunst om je PERSOONLIJKE met je ZAKELIJKE verhaal te integreren. Daarmee zet je jezelf duidelijk neer, en bied je meerwaarde aan klanten. Zo kom je veel authentieker en geloofwaardiger over, en misschien wel als grootste winst: je kan je bedrijf op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier uitdragen omdat je vanuit innerlijke waarden werkt. Door jezelf te zijn en dat uit te dragen in je content maak je al een verschil. Wees je daarvan bewust. Daar kan geen uitgekiende strategie tegenop!

We zijn allemaal mensen, die zaken willen doen met mensen. Niet met pratende robots, voorgeprogrammeerd met bull-shit. Of met voorgekookte pr-praat, zoals veel politici plegen te doen. Schrijf dus over wat je écht raakt, waar je écht energie van krijgt, waar JIJ het verschil hebt gemaakt bij klanten, waar je hart een sprongetje van maakt.

Veel succes, en vooral veel schrijfplezier!

PS: Wil je ook je eigen authentieke verhaal leren kennen en daarmee moeiteloos klanten aantrekken? Check mijn online Masterclass, blogs en andere diensten. Of stuur gelijk een mailtje: info@keesjandijkstra.nl