Voor veel ondernemers is hun persoonlijke VERHAAL een blinde vlek. Te druk met dagelijkse bezigheden, klanten, marketing, nieuwe producten of diensten, en als je nog tijd en geld hebt training & coaching.

Heel herkenbaar. Maar ook een gemiste kans! Want juist met je persoonlijke verhaal kun op een natuurlijke, niet-opdringerige manier jezelf onderscheiden en zichtbaar zijn. Omdat je eigen verhaal uniek is kunnen mensen zich erin herkennen en werkt het verbindend. Dat heb je niet met lijstjes vol bedachte content.

Jarenlang heb ik als krantenverslaggever bijna dagelijks mensen geïnterviewd. Dat waren afwisselende en interessante gesprekken, omdát je met mensen werkt. En omdat mensen me blijven fascineren. En met nieuwsgierigheid en doorvragen leverde dat altijd mooie verhalen op.

Eén van mijn belangrijkste lessen uit die journalistieke jaren is dan ook: iedereen heeft een verhaal dat het delen waard is. Of je dat nou in een krant, of online op Facebook en YouTube deelt.

Daar wringt tegelijk ook de schoen.. Bij dat online delen. Als iedereen een ander verhaal heeft, waarom kom ik online dan zo weinig authentieke verhalen tegen? Ik verbaas me regelmatig over de eenheidsworst in nieuwsbrieven, challenges en op sociale media. Alsof alle kennisondernemers dezelfde coach hebben gehad. Dezelfde toon, missies en beloftes (“met meer focus een ton verdienen”). Het is veel van hetzelfde. En het raakt me steeds minder.

Het verbaast me omdat van de ruim 1 miljoen zelfstandigen in Nederland (CBS-cijfers), een groot deel actief is in coaching en training. Duizenden concullega’s die in dezelfde vijver vissen dus, die vergelijkbare diensten aanbieden én dezelfde marketing (“Volg mijn gratis 10-daagse challenge!”).
Waarom ga je niet voor je unieke persoonlijke verhaal, in plaats van iemand anders na te doen? Met persoonlijk bedoel ik niet de namen van je kinderen en hond, maar waarom jij doet wat je doet: Wat zijn je drijfveren? Waar krijg jij ENERGIE van? Wat zijn jouw specifieke sterke kanten?

Waarom kom je online zo weinig authentieke verhalen tegen?

Blinde vlek

Ons eigen authentieke verhaal is vaak een blinde vlek. Begrijpelijk, door de dagelijkse drukte en de focus op je klanten. Maar ook een gemiste kans! Ik zeg niet dat je jezelf authentiek moet noemen, dat niet, maar dat je je eigen verlangens en ervaringen mag delen. Juist je eigen verhaal maakt je geloofwaardig, betrouwbaar, waardevol en inspirerend. Wie wil dat nou niet zijn?

In deze tijd van machtige pr-machines, leugenachtige presidenten en aalgladde woordvoerders is er een onbedwingbare behoefte aan authenticiteit. Aan échte mensen, die je gelooft, die bij je resoneren. Die geen pratende robots zijn. We houden van puur en echtheid. Zie het succes van ambachtelijke producten. En aan alle lokale bierbrouwers die als paddestoelen uit de grond komen.

“Authenticiteit is dat je écht gelooft in de dingen die je zegt en doet”
(Simon Sinek, bestseller-auteur/TED-spreker)

Voor ondernemers is het de kunst om je persoonlijke met je zakelijke verhaal te integreren in één authentiek verhaal. Daarmee zet je jezelf neer, en bied je meerwaarde aan klanten. Zo kom je veel geloofwaardiger over, en misschien wel als grootste winst: je kan je bedrijf op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier uitdragen omdat je vanuit je innerlijke waarden werkt.

Door jezelf te zijn en dat consequent uit te dragen in je content maak je een groot verschil. Wees je daarvan bewust. Daar kan geen uitgekiende strategie tegenop!

We zijn allemaal mensen, die zaken willen doen met mensen. Niet met pratende robots, voorgeprogrammeerd met bull-shit. Die nemen ons werk de komende decennia al grotendeels over. Schrijf in je volgende blog en nieuwsbrief dus over wat je écht raakt, waar je écht energie van krijgt, waar JIJ het verschil in hebt gemaakt, waar jouw hart een sprongetje van maakt.

Veel succes, en vooral veel schrijfplezier!

PS: Wil je ook je authentieke verhaal leren kennen en moeiteloos klanten aantrekken? Check mijn Masterclass, blogs en andere diensten en meld je aan! Of stuur een mailtje met je vraag: info@keesjandijkstra.nl