Heb jij een eigen boek geschreven? Gefeliciteerd! Niet alleen voor de geleverde prestatie, maar ook met de enorme bonus: je hoeft je niet meer druk te maken over een goede openingszin. In dit blog deel ik 5 grote voordelen van een eigen boek, vooral voor ondernemers.

1 Een boek is een ideaal visitekaartje 

Je geeft je boek bij het handen schudden, en je hebt jezelf geïntroduceerd. It’s that simple? Yes it is!  Ik spreek uit eigen ervaring, eind 2015 is mijn non-fictie boek ‘Weldaad Loont’ over het koningshuis en onderscheidingen uitgegeven. Gesprekspartners (en potentiële klanten) kijken sindsdien anders naar me, zonder ook maar 1 woord te hebben gezegd. Dat is behoorlijk prettig, kan ik je verklappen. Digitale revolutie of niet, een oldskool boek heeft anno 2016 nog steeds veel status.

2. Een boek brengt anderen in contact met jou

Er zijn weinig producten die zoveel worden aanbevolen als een boek. Klanten zullen jouw diensten misschien niet zo snel aanbevelen, maar ze raden elkaar wél jouw boek aan. Je herkent vast de opmerking: ’Als je daar meer over wilt weten, moet je écht dat boek eens lezen’. Een boek is een effectief middel om niet alleen in contact te komen met jouw klanten, maar ook met de collega’s van jouw klanten. Je boek is een ambassadeur, die jou op een natuurlijke manier aanbeveelt.

JohanHuizinga_blog
3. Een boek verandert de manier waarop anderen naar jou kijken
Ik ervaar het zelf, en hoor het ook van andere auteurs: je naam op de cover verandert de manier waarop anderen over je denken. Je bent gewilder, en dat is verdomd handig als zelfstandig ondernemer in een overvolle markt.
Met een boek ben je expert in je vakgebied. Dat was je natuurlijk al, maar door je publicatie weten veel meer mensen dat en die gaan je ook als zodanig behandelen. Vergeet niet de mainstream media, die veel aandacht besteden aan schrijvers, en nog steeds een invloedrijk podium. Erg goed voor je zichtbaarheid en naamsbekendheid.

4. Een boek maakt je zichtbaar, op een natuurlijke manier 

Met een boek hoef je geen trucjes meer te bedenken om aandacht te krijgen. Dat doet het boek voor je. Het is wel slim om voor het publiceren al na te denken over wat je wil met de lezers. Er zijn veel manieren om aandacht te vragen voor je boek: met lezingen, workshops, een prijsvraag, eigen site of app. Zo weet je sneller wie je (potentiële) klanten zijn, kun je ze op een positieve manier benaderen, en onderscheid je jezelf van concullega’s. Je etaleert je kennis & expertise ermee.

Teamfoto-Quiz

Zo heeft mijn boek behoorlijke tv-aandacht opgeleverd. Een effectief middel om veel mensen in 1 keer te bereiken en mijn naamsbekendheid als historicus/storyteller te vergroten: binnen 3 maanden na publicatie ben ik 3 keer op de publieke omroep te zien geweest, met een half miljoen kijkers; 2 keer als ‘Oranjedeskundige’ bij royaltyprogramma ‘Blauw Bloed’ (EO, NPO2) en 1 keer met een vriend als deelnemer aan de nieuwe NTR-kennisquiz ‘Van Alle Tijden’, ook op NPO2 (zie foto). TV heeft nog steeds een enorme impact: hierna werd ik uitgenodigd bij grote opdrachtgevers, volgden interviews en kon ik lezingen gaan geven.

5. Met het uitgeven van je boek groeit je omzet

Hierbij hoort wel een mits: pak het uitgeven smart aan: kies je voor een traditionele uitgever, dan ontvang je in de meeste gevallen alleen wat louzy royalties (zo’n 10 % van de verkoopprijs). Schrijvers -zeker beginnende- zijn vaak al zo blij dat hun boek wordt uitgegeven, dat ze vergeten om goede afspraken te maken. Er zijn enkele uitgevers waar het verdienmodel lucratiever is. Zo gaat uitgever Bertram & De Leeuw partnerships aan met schrijvers waarbij de opbrengsten met de auteur 50-50 wordt gedeeld. Maar let ook hier goed op: vaak worden ook de productiekosten gedeeld, dus bij een magere verkoop schiet je er alsnog bij in.

Ronson-boek-public-shaming

 

Je kunt er ook voor kiezen om zelf uitgever te worden, via je eigen online kanalen, via een tussenpartij die het drukproces voor zijn rekening neemt, of via printing on demand. Op deze manier kan het schrijven van een boek je ook omzet opleveren, al word je niet snel rijk van een boek. Tenzij je Kluun of Saskia Noort heet. Of je het zelf wil doen, of toch besluit om je boek toch te laten uitgeven bij een traditionele uitgever (met voordelen als een pr-afdeling & boekhandel-netwerk) hangt af van de doelgroep die je wil bereiken. En van je financiële ruimte. In alle gevallen raad ik je aan om goed te kijken naar de details in het contract!

Deel je mening

Wat is jouw ervaring met een eigen boek? Heeft het je bedrijf een boost gegeven?
Deel je ervaringen, daar kunnen we allemaal van leren.