Over Kees-Jan

Na 10 jaar als fulltime verslaggever en eindredacteur in de krantenwereld (Dagblad De Limburger, De Gelderlander, De Morgen, DAG) ben ik sinds 2007 zelfstandig journalistiek ondernemer. Als (eind)redacteur, content-specialist & copywriter help ik bladen, bedrijven (A-merken als ABN AMRO, AEGON, Exact), overheidsinstanties (SSR, Raad voor Rechtspraak, Ministerie van Binnenlandse Zaken) en zelfstandige ondernemers aan professionele artikelen, blogs, content, interviews en reportages.

Helder communiceren

HELDER taalgebruik is in mijn ogen ESSENTIEEL om succesvol te kunnen communiceren. Zeker in een tijd dat het consumentenvertrouwen laag is en veel instituties en bedrijven gewantrouwd worden door de kritische klant. Je kunt dat vertrouwen terugwinnen door geloofwaardig & authentiek te communiceren, en dat betekent ook eerlijk vertellen als er iets is misgegaan, leg ik mijn klanten altijd voor. Dus niet gaan draaikonten, of wegduiken, maar gewoon SORRY zeggen als dat nodig is. Mijn ervaring is dat veel bedrijven (en PR-afdelingen) dat lastig vinden, maar als het lukt om dat bewustzijn intern voor elkaar te krijgen, zie je iedereen groeien.

Daar heb ik als interimmer bij Communicatie Nederland op  het hoofdkantoor van AEGON bijvoorbeeld aan meegewerkt, door een interviewserie met de Raad van Bestuur en directieleden te maken, waarin ze één voor één in eigen woorden uitleggen waarom een bepaalde reorganisatie nodig was. Altijd weer mooi om te zien dat je met toegankelijke en menselijke verhalen kan bijdragen aan de werksfeer en prestaties van een bedrijf! (in dit geval van een corporate met miljardenomzet).

Kracht van het woord

Betere relaties door heldere content en vanuit het niets iets creëren waarin klanten zichzelf herkennen door mijn schrijfkwaliteiten. Dat zijn zaken waar ik blij van wordt! De kracht van het woord is al zo oud als de weg naar Rome. Dat wordt wel eens vergeten in dit technologische tijdperk. Heel veel later ontdekten we pas beeld & geluid. Ons oerbrein reageert nog steeds sterk op taal, vaak onbewust, veel meer dan we door hebben. Anders gezegd: een prachtig ontworpen site met bagger-teksten is nog steeds ineffectief en van weinig waarde.

Helder en eerlijk communiceren is in mijn ogen dus een voorwaarde voor succes en groei. Juist in deze digitale tijden, waarin communicatie is teruggebracht tot W-apjes, duimpjes, pins, hartjes, selfies en 140 teken-tweets. Natuurlijk komt er bij contentmarketing meer kijken, maar kwaliteitscontent is vaak een ondergeschoven -en sterk onderschat- kindje.

Kernwaarden?

> Kwaliteit

> Kritisch meedenken

> Maatwerk

> Nieuwsgierig 

> Inspireren door te creëren

 

Met ‘inspireren door te creëren’ bedoel ik bijvoorbeeld het schrijven van boeken, zoals mijn nonfictie-boek Weldaad Loont dat eind 2015 is gepubliceerd (zie elders deze site).
En ook werkplezier! Als ik plezier heb in wat ik doe, straal ik dat uit naar klanten, met bijbehorende energie. Zonder plezier gaat alles stroever, ben ik aan het ‘underperformen’, en daalt de effectiviteit.

Omzet mislopen?

Dat lijkt me niet de bedoeling, toch? Zeker nu uit onderzoeken blijkt dat mobiel dé toegangspoort is voor de meeste Nederlanders, is leesbare en toegankelijke kwaliteitscontent een must op je digitale visitekaartje: je website! Daarom bied ik nu tijdelijk een GRATIS SCAN aan, met 3 inhoudelijke TIPS die je direct kan toepassen op je site. Gratis, en zonder enige verplichting..

Biografie

Als jongetje droomde Kees-Jan van wereldgoals in een kolkende ArenA. Omdat de werkelijkheid altijd weerbarstiger is, koos hij voor de journalistiek. Second best. Deze dynamische wereld fascineerde hem al op jonge leeftijd. Kees-Jan werkte na zijn doctoraal geschiedenis en journalistiek aan Rijksuniversiteit Groningen ruim 10 jaar als verslaggever en eindredacteur bij dagbladen als De Limburger, De Gelderlander, De Morgen (in Brussel) en PCM-project DAG. Hij publiceerde over misstanden, moorden, oplichters en pedofielen. Hij maakt spraakmakende interviews met politieke leiders als Bolkestein, Wiegel, Van Agt en De Jager. Mei 2002 staat in zijn geheugen gegrift, toen hij Pim Fortuyn enkele dagen voor de moord als een van de allerlaatste journalisten interviewde in het roemruchte ‘Palazzo del Pietro’ in Rotterdam. Dat resulteerde in een grote spread in weekendbijlage Zeno van de Vlaamse kwaliteitskrant De Morgen. Saillant detail: de telefoon van de ‘goddelijke kale’ lag al dagenlang naast het toestel, vanwege de vele doodsbedreigingen die Fortuyn ontving.

Na jarenlang in loondienst te zijn geweest koos Kees-Jan in 2006 het ruime sop in Amsterdam. Hij wilde dichter op het vuur zitten, zijn eigen ding doen, en miste in het zuiden de onafhankelijkheid om zijn journalistieke ambities te realiseren. Kees-Jan zag als nel de onstuimige groei van sociale media en lanceerde met een vriend een site met scherpe verhalen over de zin & onzin van mediahypes: onthypen.nl.

Hij werd als ervaren eindredacteur ingehuurd voor PCM-project DAG in Amsterdam, schreef en dacht driftig mee aan de lancering van het succesvolle magazine Quest Historie  (spin off van Quest) en werkte in de opstartfase als eindredacteur bij de talkshow ‘Beleggen International’ met presentator Wilfred Genee. In 2015 was hij heel druk met het afronden van zijn eerste non-fictie boek (zie elders), is hij auteur bij het veelgelezen trendblog Frankwatching.com  (oa. innovatief social data-onderzoek verricht onder de naam ‘Twittermonitor’) en publiceert hij incidenteel op journalistieke online platforms als @Blendle en @TPO Magazine.

Nieuwsgierig?

Op Frankwatching.com staat zijn dossier ‘Twittermonitor Politiek‘ en andere social data-analyses die Kees-Jan in samenwerking met online onderzoeksbureau Multiscope maakte, zoals de introductie van Netflix in Nederland.