Over Kees-Jan

Na ruim 10 jaar als verslaggever en eindredacteur in de krantenwereld (Dagblad De Limburger, De Gelderlander, De Morgen, DAG) te hebben gewerkt ben ik sinds 2007 zelfstandig journalistiek ondernemer. Als (eind)redacteur & copywriter help ik bladen, bedrijven (A-merken als ABN AMRO, AEGON, Exact), overheidsinstanties (SSR, Raad voor Rechtspraak, Ministerie van Binnenlandse Zaken) en ondernemers aan professionele content, interviews en reportages.

Daarnaast verzorg ik workshops over authentieke Storytelling (aan zee) en een mooie online Masterclass over creatief schrijven (zie HIER) Ook doceer ik 1 dag per week Communicatie op een MBO om de digitaal opgroeiende generatie beter te leren kennen.

Helder communiceren

HELDER en authentiek taalgebruik is in mijn ogen ESSENTIEEL om succesvol te communiceren. Zeker in een tijd dat veel instituties en bedrijven gewantrouwd worden door de kritische klant. Je kunt dat vertrouwen terugwinnen door geloofwaardig & authentiek te communiceren, 2 kernwoorden van mij.

Dat betekent eerlijk vertellen als er iets is misgegaan, druk ik mijn klanten altijd op het hart. ‘Vertrouwen komt te voet, en gaat te paard.’ Dus niet gaan draaikonten, ontkennen of wegduiken, maar gewoon SORRY zeggen als dat nodig is. Mijn ervaring is dat veel bedrijven (vooral PR-afdelingen) dat lastig vinden, maar áls het lukt om dat bewustzijn intern voor elkaar te krijgen, zie je dat iedereen gaat groeien.

Kracht van het woord

Betere relaties door vanuit het niets iets te creëren met woorden waarin klanten zichzelf herkennen. Dat is de drive waarom ik dit werk al jaren doe. Naast boeken en artikelen schrijven.

De kracht van het woord is zo oud als de weg naar Rome. Dat wordt wel eens vergeten in dit technologische tijdperk waar je dagelijks leest over techgiganten als Apple, Facebook en Google. Eeuwen na het schrift ontdekten we pas beeld & geluid. Ons oerbrein reageert daarom nog steeds sterk op taal, vaak onbewust, veel meer dan we door hebben.
Anders gezegd: een prachtig ontworpen website met onleesbare teksten is nog steeds ineffectief en van weinig waarde.

Helder + authentiek taalgebruik is in mijn ogen een voorwaarde voor succes en groei.
JUIST NU in deze vluchtige digitale tijden, waarin communicatie is teruggebracht tot tweets, appjes, likes, pins, hartjes, snaps en selfies. Natuurlijk komt er bij contentmarketing meer kijken, maar kwaliteitscontent is vaak een onderschat & ondergeschoven kindje.

Mijn kernwaarden

> Kritisch meedenken

> Snel tot kern komen: doortastend

> Voor kwaliteit gaan 

> Inspireren door te creëren

Met ‘inspireren door te creëren’ bedoel ik bijv. het schrijven van boeken, zoals mijn nonfictie-boek Weldaad Loont (2015). En werkplezier! Als ik plezier heb in wat ik doe, straal ik dat uit naar mijn klanten, met bijbehorende energie. Zonder plezier gaat alles stroever, en daalt de effectiviteit van het werk.