De zakenwereld verandert razendsnel. Dat geldt met name voor marketing met smartphones en social media. Die hebben de manier waarop bedrijven hun publiek bereiken de afgelopen jaren volledig doen veranderen.
“Ik heb in de zakenwereld de afgelopen vijf jaar meer veranderingen gezien dan in de 25 jaar daarvóór”, zegt Keith Weed, chief marketing officer bij voedings-, verzorgings- en schoonmaakproductengigant Unilever.
Het tempo van veranderingen neemt steeds verder toe en reclame-inspanningen worden steeds meer digitaal. Het is voor marketeers dan ook steeds lastiger om in hun vakgebied aan de top te blijven. Ze hebben continu meer kennis nodig over de trends die de wereld van vandaag vormgeven. Nóg belangrijker is het om de juiste trends te herkennen.
Meer authentieke content
Trendwatcher en futurist Richard van Hooijdonk schreef hier in 2019 al over (zie hier) Een van de trends die we volgens hem vaker zullen zien is dat merken meer budget vrijmaken voor het creëren van authentieke content. Daar ben ik vanzelfsprekend blij mee. Ik zie deze ontwikkeling ook al jaren nl.
Mensen willen met mensen werken, in plaat van met bedachte marketingconcepten. Ook willen steeds meer consumenten zien welke producten en diensten anderen – mensen die ze vertrouwen – gebruiken, voordat ze zélf geld uitgeven. Denk aan influencers op sociale media.
Ondertussen wordt mobile marketing verder geoptimaliseerd en dwingt de opkomst van voice-search marketeers om hun SEO-strategieën aan te passen. Kunstmatige intelligentie en augmented & virtual reality (AR/VR) technologieën bieden marketeers nieuwe manieren om de consument te bereiken en betrokkenheid te stimuleren. Daarop inspelen is essentieel.
Consumentenvertrouwen daalt
Omdat het consumentenvertrouwen in traditionele advertenties en reclame afneemt, richten adverteerders zich steeds meer op contentmarketing om aan de groeiende vraag naar authenticiteit te voldoen. Video’s, e-books, artikelen, infographics, storytelling en andere soorten content die waarde toevoegt is cruciaal om de boodschap van het merk over te brengen.
Bedrijven kunnen betrouwbaarheid laten zien door het inschakelen van influencers. Deze hebben een sterke relatie met hun volgers op hun sociale kanalen opgebouwd. Ze worden vaak beschouwd als virtuele vrienden, zeker in deze lockdown-tijden. Aangezien mensen user-generated content als drie keer zo authentiek ervaren als content die door bedrijven is geproduceerd, wordt het steeds belangrijker om manieren te vinden om je klanten te motiveren hun positieve ervaringen te delen.
Actiecamerafabrikant GoPro, bijvoorbeeld, heeft dat concept uitstekend door. Zij hebben het voor elkaar gekregen dat kun klanten maar liefst 5.000 video’s per dag delen waarin ze spannende avonturen laten zien. Natuurlijk onder vermelding van de #GoPro hashtag.
Deze case illustreert ook het belang van videocontent, waar mensen ruim een derde van hun tijd online aan besteden. Dit heeft Facebook, Instagram, YouTube ertoe aangezet om live video streaming te introduceren. Zo kunnen bedrijven videocontent makkelijk delen en eenvoudiger met consumenten in contact komen. Marketingexpert Solomon Thimothy is enthousiast en zegt hierover: “Het is een must-try tool voor ondernemers in elke branche.”
Ik ben benieuwd hoe de behoefte aan meer authentieke content in de praktijk wordt vormgegeven. Stay tuned!