Na duizenden artikelen en 20 jaar schrijfervaring blijft het nog altijd even prettig: een stuk schrijven dat door heel veel mensen wordt gewaardeerd! (‘viral’ in digitaal vakjargon) Mijn meest recente blog over de mythe dat druk zijn succesvol betekent – eigenlijk een boekrecensie – is in vier dagen tijd 915 keer (na 1300 shares is de teller op tilt geslagen, 18-8) gedeeld. Ja, dat is veel, heel veel! Zelfs voor een populair platform als Frankwatching, waarvoor ik dit stuk heb geschreven.

Social shares

Vroeger bij de krant las je het succes van een artikel af aan het aantal ingezonden brieven (1 brief stond voor ongeveer 100 lezers, nattevingerwerk dus), daarna volgden de mailtjes (iets betrouwbaardere indicatie) en in dit digitale tijdperk zijn ‘social shares’ de graadmeter. En Google Analytics natuurlijk, voor de diepere analyse. Beide zijn heldere indicaties over de populariteit van een verhaal. Een vooruitgang, wat mij betreft. En erg waardevolle data voor bloggers.

Redactrice Larissa van Frankwatching – het veelgelezen trendblog waarvoor ik zo’n 4 jaar zonder regelmaat van de klok schrijf – vroeg me enkele weken geleden of ik een eerder besproken boekrecensie wilde afronden voor hun zomerse boekenupdate, omdat het mooi in hun thema van efficiënt werken zou passen. Zo ja, dan kon mijn verhaal nog mee in de zomer-nieuwsbrief naar ruim 300.000 volgers. Mijn antwoord laat zich raden.

Zo geschiedde. Met resultaat. Vandaag mailde Larissa enthousiast dat mijn verhaal als een speer gaat. “Super goed dat je artikel al zo vaak is gedeeld. Inmiddels ligt het aantal shares nog hoger; 915 keer(!) Dat is enorm hoog, well done!”

Zichtbaarheid

Screenshot_2016-07-26-13-51-27Vooral LinkedIn doet het erg goed als ‘online deelkanaal’. Maar liefst 811 LinkedIn-gebruikers deelden mijn recensie met hun zakelijke netwerk. Als je rekent dat mensen op LinkedIn gemiddeld 350 contacten hebben, leert een snelle rekensom dat mijn blog de afgelopen week bij 283.850 mensen voorbij is gekomen.. Dat is nog eens zichtbaar zijn als schrijf-expert! En allemaal gratis en voor niks (behalve schrijftijd). Weet je wat een advertentie kost om zoveel mensen te bereiken?

Dat LinkedIn in de lift zit wat gebruikt betreft, hoor ik vaker, maar dat het verschil met grote broer Facebook zo groot is wat delen betreft (105 versus 811 shares), vind ik opvallend. Maar het is natuurlijk erg motiverend dat ik zoveel mensen heb weten te bereiken, ongeacht welk sociaal medium.

Het onderwerp is dan ook belangwekkend genoeg: hoe besteed je als ondernemer of werknemer je tijd zo effectief mogelijk? Gebaseerd op psychologisch onderzoek en de wereldberoemde TED Talks van twee veelgelezen Britse auteurs: Crabbe & Anderson.

We worden steeds dommer

De schrijvers uit Brexit-land concluderen dat we enorm veel tijd verspillen anno nu, onder meer door ‘schakelverlies’: dat staat voor het steeds verschuiven van aandacht van je werk naar telefoon/mail/Facebook/Twitter/Instagram en weer terug. Dat kost ons dagelijks 40 % aan productiviteit. Omdat ons brein niet meer goed tot rust komt, neemt ons IQ ook nog af, blijkt uit psychologisch onderzoek. We worden dus dommer door al dat getwitter en gefacebook. Heb ik altijd al gedacht 🙂

Als ik in mijn centrale vraag in het artikel hoe je je tijd besteedt nog “op aarde” had toegevoegd, zou het helemaal een existentiële levensvraag zijn geweest.. Zou dát het succes misschien verklaren?

>> Het bewuste blog nog niet voorbij zien komen? Hierbij deel ik nogmaals de link..

 

Druk zijn is niet cool én niet effectief: wat werkt wel?