Je leest het overal: lever kwalitatieve content. Daarmee onderscheid je jezelf in een overvolle zzp-markt en word je authentieker. Ik hoor van veel zelfstandige ondernemers dat ze niet aan bloggen toekomen, want het is al zo druk. Toch is regelmatig bloggen over je diensten aan te raden, zeker voor kennisondernemers. Om je op gang te helpen deel ik 10 schrijftips, die je direct kan toepassen!
Met goedgeschreven blogs kun je je kennis delen, maar ook je twijfels en (klant)ervaringen. Je laat jezelf als expert zien, dat is erg belangrijk. Als kers op de taart geeft Google sites met originele, unieke content een hogere ranking in de zoekresultaten. Met onderscheidende blogs word je dus om meerdere redenen zichtbaarder. Hier mijn 10 TIPS:
1. Actueel, zonder clichés
Kies voor onderwerpen waar je klanten over praten, die aansluiten op je dienstenaanbod en waar je verstand van hebt. Probeer ook clichétaal als “een grote uitdaging” en “focus” te vermijden. Natuurlijk is focussen belangrijk in je werk, maar dat roept iedereen al.
Wees geen copycatter, maar geef je EIGEN VISIE, in je eigen woorden. Hoe authenthieker je toon, hoe sneller je opvalt. En hoe beter je LAAT ZIEN waar jij en jouw bedrijf voor staat. Nog een voordeel als je graag publiciteit wil: media houden van mensen met een mening. Kijk naar bijdehante BN-ers als Paul de Leeuw en Gordon.
2. Deel je expertise
Laat in je blogs doorklinken dat je verstand van zaken hebt. Dat niet Jan-met-de-pet maar wat roept, maar JIJ de expert, die de beschreven problemen zelf tegenkomt, en weet op te lossen voor je klanten. Als kenniswerker en trainer-coach is het van grote waarde om veel van je kennis ONLINE TE DELEN.
Dat kan in blogs, maar ook op Facebook, Twitter, LinkedIn en in video’s. Het voordeel van blogs vind ik dat je ze altijd kunt teruglezen, daarmee lever je blijvende waarde. Mijn bestgelezen blogs op het populaire trendblog Frankwatching worden jaren later nog steeds gedeeld. Tot mijn eigen verrassing.
3. Ga live streamen
Wil je zichtbaarder worden en je kennis delen met weinig kosten? Dan adviseer ik livestreamen. Periscope is sinds 2015 een nieuwe loot aan de sociale mediaboom, een livestream app die je beelden direct de digitale wereld in slingeren. De tool heeft veel mogelijkheden (denk aan live evenementen en popconcerten) en is populair in grote kring, maar nadeel vind ik wel dat je opnames na 24 uur in virtuele rook opgaan, dat de beeldkwaliteit vaak beroerd is, dat iedereen tijdens je uitzending kan roepen wat ie wil (“Hey lekker ding!”) en dat het ook best dwingend overkomt: “Kijk naar mij. Ik ben live!” Je kunt het zeker inzetten, het verhoogt je zichtbaarheid, maar ik ben er na een paar keer mee gestopt. Misschien kom ik terug als de kinderziektes eruit zijn.
Facebook kent sinds dit voorjaar een interessante tegenhanger: Facebook Live-video (hier meer uitleg). Voordeel van deze wereldwijd uitgerolde dienst is dat je uitzendt voor je eigen FB-vrienden omdat je streamt vanaf je persoonlijke tijdlijn (geen weirdo kan je uitzending verstoren). en dat Facebook je video na uitzending automatisch opslaat op je tijdlijn. Facebook zal je pagina ook hoger waarderen, omdat ze groot inzetten op video en de eigen video-functionaliteit prominent is gerankt in Marks mysterieuze algoritmes. Zuckerberg voorspelt zelf dat binnen 5 jaar de meeste content op zijn speeltje video zal zijn.
4. Persoonlijke voorbeelden
Ga geen zelfhulpboeken, collega’s of artikelen die je ergens hebt gelezen copy-pasten. Mijn persoonlijke ergernis zijn quotes als: “Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis.” Joh, dat wist ik nog niet. Of iedere dag een volautomatisch en belegen citaat op je Facebook of Twitter-tijdlijn dumpen, met een saaie stock-foto. Lekker onderscheidend & origineel! #Not
Deel vooral voorbeelden uit EIGEN PRAKTIJK, en niet alleen successen. Juist zaken die minder goed gaan verhogen niet alleen je geloofwaardigheid en authenticiteit, tegenvallers delen schept ook VERTROUWEN. Dat is essentieel, want alle klanten twijfelen als ze op je site komen. Ze willen overtuigd worden als ze je blogs lezen. Zorg daarvoor. Zeker bezoekers die je nog niet kennen, en virtueel kennismaken. Anekdotes? Ja, goede anekdotes zijn altijd lekker. Bovendien blijven ze beter hangen in ons geconditioneerde brein. Verhalen vertellen is immers zo oud als de weg naar Rome. Ojee, een ingesleten cliché..
5. Vermijd jargon
Gebruik cliché’s dus zo min mogelijk, net als vakjargon. Dat blijf ik al járen herhalen tegen mijn klanten. We zijn hier collectief BLIND voor. Cliché en jargon vind ik niet alleen killing voor de leesbaarheid, maar ook voor je profilering als creatief ondernemer. Sommige woorden gebruik je waarschijnlijk al zolang dat je niet doorhebt dat het jargon is. Een van mijn alltime favorieten: “Dit standpunt moeten we goed borgen in de organisatie.” Zoef, weg is de potentiële klant!
Misschien denk je dat het professioneel overkomt maar je schrikt bezoekers juist eerder af met jargon, en je ergert mensen die de term niet kennen of begrijpen. Er zijn prima Nederlandse woorden voor ’targets’ en ‘mission-statements’. Schrijf gewoon doelen, visies en missies. Het maakt je content veel TOEGANKELIJKER en leesbaarder.
6. Korte alinea’s & witregels
Hou je alinea’s KORT & gebruik veel WITREGELS, enters en tussenkopjes. Witregels worden enorm onderschat in blogs. Ze zorgen voor leesbaarheid en helderheid. Niet onbelangrijk. Online publiceren is echt wat anders dan op papier. Zeker nu meer dan de helft van Nederland op MOBIEL internet actief is, en op kleine schermpjes op winderige stations en bushaltes staan te scrollen.
Om te voorkomen dat deze bezoekers gelijk wegklikken bij het zien van lange lappen tekst, zijn raad ik korte alinea’s erg aan. Met speelse tussenkopjes en pakkende foto’s. Een advies: gebruik geen gratis stockfoto’s die je overal tegenkomt, daar scoor je niet meer mee anno 2016.
7. Check je spelling
Uit recent ONDERZOEK blijkt dat veel hoogopgeleiden zich ergeren aan taal- en spellingsfouten. Sterker nog: spellingsfouten in zakelijke communicatie is voor 20 % van hoger opgeleiden de reden om NIET met je in zee te gaan.
Zelf VERBAAS ik me regelmatig over de vele taalfouten die je tegenkomt op websites, in nieuwsbrieven of in blogs. Niet alleen zzp’ers, ook bekende bedrijven met grote communicatie-afdelingen gaan taaltechnisch de mist in. Check deze populaire site maar eens voor grappige taalvoutjes. Je kunt je schouders hierover ophalen, maar ik blijf het storend en onprofessioneel vinden. En onnodig slordig.
8. Gebruik YouTube of Vimeo
Naast krachtige foto’s met hoge resolutie (TIP: op picjumbo staan mooie rechtenvrije foto’s met hoge resolutie) is het ook goed om video’s in je blogs te verwerken. Video marketing wordt steeds belangrijker voor kennisondernemers. Wist je dat YouTube in Nederland al jaren met 70 % groeit en dat jongeren dit meer gebruiken dan Google?
Ik VLOG zelf ook steeds vaker, en heb sindskort een eigen YouTube-kanaal. Beelden blijven beter hangen, het geeft ook vertrouwen, klanten zien je, horen je stem, en krijgen een completere indruk van je. Het vergroot je authenticiteit met sprongen. Een van mijn kernwoorden: blijf authentiek. Zeker als je zélf in beeld bent, dat is nog krachtiger. Misschien vind je dat nog eng, maar probeer het vooral. Je zult zien dat het steeds beter gaat als je het vaker doet!
Er zijn twee grote videokanalen: Vimeo en YouTube. Bij Vimeo kun je video’s met een wachtwoord afschermen, handig als je Challenges of video-trainingen geeft voor een specifieke groep. Ze hebben gratis (Basic, met max. 500 MB) en betaalde opties. In andere gevallen zou ik kiezen voor YouTube, eigendom van Google, waardoor je beter wordt gerankt in de zoekresultaten.
9. Link je verhalen
Zorg dat je wat leuke links in je blogs verwerkt. Daarmee vergroot je je vindbaarheid op Google. Vroeger waren backlinks en hyperlinks nog belangrijker, maar Google heeft met nieuwe algoritmes de waarde van links vermindert. Mede om de vindbaarheidtrucs van allerhande SEO-bedrijfjes tegen te gaan. Toch blijven links in blogs van waarde. En het is vaak een kleine moeite om te verwijzen naar leuke nieuwssites of bronnen in je verhaal. Ik zie het ook als een service aan je lezers; zodat ze niet zelf hoeven te zoeken omdat jij ze direct doorverwijst. Net als huisartsen doen met hun patiënten. Doorverwijzen zodat ze verder geholpen worden.
10. Ga Twitteren
Nederland is een van de meest actieve Twitterlanden ter wereld. Door irritante fake-accounts en fitties is de populariteit en het gebruik aardig afgenomen maar Nederlandse hashtags zijn nog steeds vaak wereldwijd trending topic. Mijn advies: twitter gedoseerd, met verstand. Meng je niet in gevoelige politieke discussies als racisme of zwarte piet, waarin tweeps elkaar voor rotte vis uitmaken. Dat is schadelijk voor je online reputatie, lees mijn blog over dit topic maar eens. Doseer dus met waardevolle tweets. Deel je deskundigheid, liefst met foto of linkje.
Massamedia zoeken dagelijks op Twitter naar INTERESSANTE MENSEN met mooie verhalen. Ik ondervond dat zelf vorige zomer, toen een blog van me in aangepaste vorm in NRC Handelsblad is gepubliceerd (Yeah!) Hoe ik dat voor elkaar kreeg? De opiniechef van NRC reageerde op een tweet, we raakten in gesprek, en na enkele DM’s stuurde ik mijn blog over de schaduwkanten van digitaal delen. De opinieredactie was enthousiast en 2 dagen later stond mijn stuk met opvallende illustratie in deze kwaliteitskrant. Gratis ZICHTBAARHEID bij ruim 200.000 mensen in een A-mediamerk.. Dus hop, Twitter op!
Heldere boodschap Kees-Jan! En mooie site!