Eén van de grote voordelen van authentiek ondernemen is dat je niet op een geforceerde manier je diensten hoeft aan te prijzen. Iets waar veel creatieve ondernemers – incluis mijzelf – wel eens buikpijn van krijgen. Die stress kan groei flink in de weg zitten. Net als ons brein.

“Waarom moet ik mezelf steeds opnieuw aanbevelen? Zien mensen dan niet waar ik goed in ben?”

Vragen die ik regelmatig om mij heen hoor van kennisondernemers. Logische vragen ook. Dergelijke vragen hoef je jezelf niet te blijven stellen als je met mij gaat werken. Omdat ik me focus op jouw UNIEKE onderscheidende talenten – vaak een blinde vlek voor ondernemers – waardoor je authentieke verhaal van binnenuit komt, vanuit je KERN, je ZIEL.
We zoomen in op je WHY-vraag, om toch even coachjargon te gebruiken. Met simpele vragen als: Waar word je blij van? Wat geeft je energie? Daar ligt je onderscheidende kracht namelijk. En laat onze keuzes nou net op een emotioneel veel dieper niveau in ons brein worden genomen. Op zielsniveau.

Overleven en voortplanten

Wetenschappelijk hersenonderzoek laat zien dat niet de inhoud of de prijs beslissend is bij keuzes, maar ons onderbewuste reptielenbrein. Dit primitiefste deel in onze hersenen is al miljoenen jaren oud. Dit brein doet twee cruciale dingen; het zorgt dat we overleven, en dat we ons voortplanten.
Het grootste deel van ons gedrag wordt bepaald door ons overlevingsinstinct (‘fight or flight’) en paringsdrift. Deze instincten in het oeroude brein bepalen maar liefst 95% van onze beslissingen. Lees de vorige zin nog eens en laat hem tot je doordringen.. Achteraf bedenken we vaak een rationeel verhaal bij de gemaakte keuzes.

In werkelijkheid kiezen we dus onbewust, op basis van levensbedreigende problemen – zoals geldtekort en gezondheid – en seksuele motieven. Laat geld nou een grote erotische aantrekkingskracht hebben..

Verbinden

Kort gezegd: ons brein houdt onze ratio voor de gek. Het is goed om je hiervan bewust te zijn, en om hier rekening mee te houden bij je volgende klantgesprek, nieuwsbrief of blog. Ik adviseer ook altijd: deel meer persoonlijke (ondernemers)ervaringen, ook vervelende. Juist die! Zelf hou ik erg van goed vertelde mislukkingen, omdat die veel leerzamer zijn dan successen. Die zijn vaak vermoeiend, hoogdravend en eentonig.

Authentiek vertelde verhalen zijn herkenbaar, geloofwaardig, inspireren en verbinden mensen. Wees een beetje moedig. Deel je gevoelens. Verstop je niet achter clichés en vakjargon. Authentiek zijn betekent ook kwetsbaar durven zijn. Probeer maar eens. Je gaat er echt niet dood aan. Het zal je veel brengen. Dat heb ik al vaak gezien.

In een volgend blog zal ik dieper ingaan op de voordelen (ook zakelijke) van kwetsbaarheid en hoe je authentieker kunt ondernemen. Wil je niet wachten? Dan adviseer ik je de boeken van Brené Brown te lezen. Deze bestseller-auteur en inspirerende spreker geldt als de autoriteit op dit onderwerp. Kijk hier maar eens.

PS. >>  Wil je gelijk aan de slag? Bestel dan HIER mijn online Masterclass ‘Moeiteloos Schrijven’
met een 5-delige videoserie, vol waardevolle tips en oefeningen over bloggen, contentmarketing en Storytelling. Een investering in jezelf, voor maar 97,- EUR

PS. 2 >> VRAGEN of behoefte aan een ADVIESGESPREK per skype? Mail naar: info@keesjandijkstra.nl