[light_text ]Drievoudig Olympisch kampioen dressuur en zakenvrouw Anky van Grunsven heeft de Vrouw in de Media Award 2013 gewonnen. Van de 1800 mensen die online hun stem uitbrachten vond 21 procent dat de Olympisch kampioene zich afgelopen jaar het beste als deskundige in de media heeft geprofileerd. [/light_text]

Ook Herna Verhagen (CEO PostNL, 17 procent) en Monique Samuel (politicoloog, 8 procent) worden als rolmodellen gezien vanwege hun mediaoptredens in 2013.

Niet toegenomen
Edith Schippers, minister van Volksgezondheid en Welzijn, werd, net als de twee voorafgaande jaren ervoor, in 2013 het meest in de media genoemd. Ten opzichte van 2012 is de aanwezigheid van vrouwen in de media niet toegenomen. De Vrouw in de Media Award -een initiatief van Mediaplatform VIDM.nl en Sprekersbureau ZijSpreekt- is op 24 januari in Nijkerk uitgereikt door de prijswinnares van 2013, directeur van Stichting Vluchteling Tineke Ceelen.

Sportvrouwen
Doel van de prijs en van mediaplatform VIDM is om Nederlandse vrouwen prominenter in de media te krijgen. In de Europese kranten vertegenwoordigen vrouwen slechts 5 % van de geportretteerde sportmensen. Van alle sporters die in onze media aan het woord komen is slechts 7 % vrouw. Anky van Grunsven is niet alleen de Nederlander die (individueel) de meeste Olympische medailles in de sportgeschiedenis heeft behaald. Daarnaast is ze met haar opgerichte kledinglijn, ANKY® Technical Casuals een succesvolle zakenvrouw. In vele landen in Europa, Amerika, Azië en Australië wordt Anky’s merk bij ruitersportzaken verkocht.

Deskundigen in media
De initiatiefnemers zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Van alle deskundigen die aan het woord komen in nieuws en opinieprogramma’s bij de Publieke Omroep is slechts 33 procent vrouw (NPO februari 2013). Eerder ging de Vrouw in de Media Award naar directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabiste Petra Stienen (2011), Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).

Talkshows
Uit eerder onderzoek van Thomas Boeschoten (januari 2013) blijkt dat 74 % van alle gesprekken in talkshows met een man is. Gezien de opmars van vrouwen in hogere functies is het opvallend dat het percentage vrouwelijke gasten sinds vorig decennium niet lijkt te zijn toegenomen. Van de gasten van de vroegere RTL-talkshow Barend en van Dorp was 30 % vrouwelijk – exact hetzelfde als het gemiddelde van hedendaagse talkshows als Pauw & Witteman en De Wereld Draait Door.