Ik zie het al jaren om me heen. Sterker nog, het is een van de redenen dat ik in mijn dienstverlening focus op goedgeschreven waardevolle content: om knullige taalfouten te voorkomen. Nederlanders ergeren zich hier namelijk groen en geel aan.

Een deze week gepubliceerd onderzoek van taalinstituut ‘Taal in bedrijf’ bevestigt dat weer eens: driekwart van de hoogopgeleide Nederlanders ergert zich zo aan spelfouten dat ze twijfelen om een zakelijke relatie met de taalovertreder aan te gaan. Slechts 13 % van de ondervraagden zegt collega’s en zakenpartners te kennen die foutloos schrijven. En dat aandeel zal eerder dalen dan groeien want bijna de helft denkt dat het collega’s weinig kan schelen dat ze spel- en taalfouten maken.

Spelfout_Hyves_blog

Foutloos
Nog een opvallende uitslag uit het rapport van het Taalinstituut: terwijl 72 % van de respondenten zegt regelmatig tot vaak taalfouten tegen te komen op het werk, is ruim de helft ervan overtuigd zélf wel foutloos te schrijven.

En daar zit de crux. Uit sociaal-psychologisch onderzoek is bekend dat we vaak een te positief zelfbeeld hebben van ons eigen gedrag. Noem het een blinde vlek in ons brein. Je ziet het terug bij taalfouten, of het nu om geschreven teksten of om blogs en andere online uitingen gaat. Mensen ergeren zich aan andersmans taalfouten terwijl ze zich er niet bewust van zijn als ze zélf een voorstel naar collega’s mailen met de vraag ‘Vindt je dit ook?’

Volgens het onderzoek is dat ook de meest begane taalovertreding: vervoegingsfouten met d’ts en t’s. Spelfouten in kranten, bladen en sites komen op de tweede plaats. En onjuistheden in sollicitatiebrieven en cv’s op plek drie.

 

Bijna de helft denkt dat het collega’s niets kan schelen dat ze spel- en taalfouten maken.

 

Oorzaak
De respondenten denken dat de oorzaak van de taalfouten is te vinden bij de slechte kwaliteit van ons onderwijs, de vele veranderingen in spelling en grammatica (het bewuste Groene Boekje) en de invloed van straattaal,  slang en sociale media. Een deel legt de schuld bij de complexiteit van de Nederlandse taal.

Oplossing?
Driekwart van de ondervraagden vindt dat werkgevers cursussen moeten aanbieden om de kwaliteit van zakelijke teksten te verbeteren. En 29 % gaat nog verder: deze groep vindt dat zo’n cursus verplicht moet worden gesteld.

Persoonlijk adviseer ik opdrachtgevers om professionele tekstschrijvers in te huren voor belangrijke communicatiekanalen als de website en sociale media. Dat scheelt een flinke slok op een borrel, om een oud-Hollandsche uitdrukking te gebruiken. Voor veel (potentiële) klanten is de eerste kennismaking met een bedrijf de website. Daar wil je geen spelfouten tegenkomen. En zoals ik klanten vaak meegeef: ‘je hebt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken, ook niet online’.

Spelfout_school

Reageren?

Erger jij je ook zo aan taalfouten in nieuwsbrieven of op websites?
Heb je leuke voorbeelden en wil je die graag delen? Mail ze vooral naar info@keesjandijkstra.nl
Hier alvast een pijnlijk voorbeeld van de gevolgen van foute spelling..