Een mooi aspect van het ondernemerschap is dat je je mag uitleven in creativiteit, iedere dag opnieuw! Zonder geestdodende vergaderingen, of goedkeuring van iemand die boven je staat en zich chef noemt. Wil je jezelf beter positioneren, maar heb je geen budget? Wees ook dan creatief: komt er een interessante kans voorbij die goed bij je past, pak die dan. Heb ik onlangs ook gedaan: super waardevol, én gratis!

Zichtbaarder

Als kennisondernemer moet je zichtbaar zijn anno 2016. Dat is geen nieuws. Zeker als je in de snelstgroeiende branche van Nederland werkt: die van zelfstandige professionals/trainers/coaches/adviseurs (ik negeer de steeds negatiever gebruikte term “ZZP-er”, alsof alle ondernemers één pot nat zijn, we hebben het toch ook niet over “de loonslaaf”? 😉
Of je nou tekent, schrijft, traint of stuct, er is steeds meer aanbod. Veel klanten beginnen online te vergelijken, op prijs, uitstraling en inhoud van het aanbod. Wie gaat er met de opdracht vandoor, denk je? Dat is degene die zijn vak verstaat, die vertrouwen uitstraalt, die wordt aangeraden door bekenden én die zichtbaar is. Met ‘Stille Willies’ win je de strijd om de kritische klant niet meer. Vind je het als zoveel ondernemers ook lastig om jezelf te verkopen? Zoek dan een manier waarbij je je wel comfortabel voelt. Met een beetje creativiteit kan je een heel eind komen.

aan-tafel-bij-Joost_QuizZelf ben ik de afgelopen twee jaar aan het researchen geweest in muisstille archieven (van het Koninklijk Huisarchief op Noordeinde, tot een bovenkamer in een statig verpleeghuis in Renkum) en nog maandenlang in stille werkkamers zitten schrijven en schrappen. Als dan na het bijschaven van drukproeven, en nauwkeurig controleren van 150 foto’s ein-de-lijk je creatieve proces tot een prachtig boekwerk heeft geleid, wil je dat wel van de daken schreeuwen. ‘Logisch’, zou een voetballegende in Barcelona zeggen.

Promotie

Om te kunnen (door)groeien met je bedrijf moet je een platform hebben om je product/dienst te kunnen delen en aan promotie doen, zo simpel is het. Of je nou wil of niet. En of het nou om een boek, online programma, of een fysieke dienst als coaching en loodgieter gaat.

Promotie is in deze tijd makkelijker dan ooit met alle gratis toegankelijke social media-platforms. Daarom post ik op Facebook, Twitter en LinkedIn en mail en twitter ik, stuur ik mijn boek op naar mensen uit mijn netwerk, breng gesigneerde exemplaren zelfs langs, ga ik langs de plaatselijke boekhandels, en zag je me vorige week opeens bij #NTR op primetime met studievriend Dennis zitten op een klein krukje, hangend aan een te lage tafel, met een grote rode slagknop voor onze neus. Alles voor de klant! (en kijker in dit geval).

Teamfoto-Quiz

 

Expert status

Ook al vlogen we er al snel weer uit, het was een mooi avontuur waarbij het me meer ging om het overwinnen (uit die comfort-zone) dan het winnen. Omdat ik gek ben op spelletjes (vroeger veel Triviant). En om mijn zichtbaarheid en expert-status te vergroten bij een paar 100 duizend mensen tegelijk, zonder dat het me een euro heeft gekost..

Deze strategie lijkt nu al zijn eNTR-logoerste vruchten af te werpen: naast interesse in een lezing over mijn boek (4,5 sterren op bol.com zie hier) en mooie recensies op websites en in Reformatorisch Dagblad ben ik gevraagd om een presentatie te geven voor ruim 50 creatieve ondernemers, bij de Creatieve Universiteit Haarlem. Dat doe ik natuurlijk graag, weer een kans om mijn kennis & ervaring te delen, en anderen te inspireren.

Motiveer en stimuleer

Moraal van dit verhaal: pak alle kansen die je zichtbaarheid vergroten, ook onverwachte die opeens op je pad komen. Zeker als het gaat om een podium waar je veel mensen bereikt om je passie mee te delen. TV is natuurlijk het ultieme podium, door de impact, status en het grote bereik. Maar workshops of events in een zaal of theater zijn zeker ook de moeite waard, omdat je dan direct in verbinding staat met je klanten. Door op die podia te ‘shinen’ kun je weer andere ondernemers motiveren en stimuleren, en je business laten groeien. Een win-win dingetje dus.

Gooi die schroom van je af, negeer je innerlijke censuur-stem en beperkende gedachten. Het zal je veel moois brengen, daar ben ik van overtuigd!

In een volgend blog zal ik delen hoe je op een creatieve manier zichtbaarder wordt, zonder dat het je geld kost! 

PS: Nieuwsgierig naar ons optreden bij ‘Van Alle Tijden? (die door NRC Handelsblad enthousiast is ontvangen) Je kan hem hier terugkijken!