Mooie ervaring: het hedendaagse krachtenspel tussen oude en nieuwe media. Met als resultaat: een blog van mij in een van de beste kranten van het land: NRC Handelsblad. Deze week is mijn artikel over de schaduwkanten van digitaal delen opgepikt, én twee dagen later gepubliceerd in NRC. Hoe ik dat voor elkaar kreeg? Twitteren!

[margin margin=20]

ZichtbaarheidLogo-NRC

Ik roep het al jaren tegen collega-ondernemers: “Ga bloggen én word actief op sociale media.” Het eerste leer ik je graag, met het tweede kan je vandaag nog beginnen.
Dan bedoel ik niet urenlang jezelf verliezen op tijdlijnen, scrollend door Facebook-foto’s en onzinnige gesprekken, maar dagelijks iets posten waar je verstand van hebt, of anderen inspireren met iets moois dat je bent tegengekomen.

Zorg dat je vooral zichtbaar bent op Facebook en Twitter, de twee meestgebruikte sociale platforms in Nederland. Met een beetje discipline kost het je maximaal 10 minuten per dag, en het kan leiden tot een publicatie in een kwaliteitskrant met 180.000 abonnees (officieus) en een veelvoud aan airplay voor je business. [margin margin=20]

ToegankelijkNRC-Rokin

Ik heb mijn 1e jubileum op Twitter achter de rug. Ik volg ruim 1800 mensen, onder wie veel journalisten en media (zelf bijna 1200 volgers) en ben bijna dagelijks actief. Of ik haak aan op een actuele discussie, geef een tip (met link!), recensie, of mijn ongezouten visie.
Simpele, maar effectieve tip: Durf je mening te geven, en gebruik beeld & hashtags in je tweets. Zo valt je tweet meer op. Durf ook te reageren op bekende mensen als je ergens verstand van hebt, of als je leest dat iets niet klopt. Ik ken geen medium dat zo toegankelijk & laagdrempelig is als Twitter. Zolang je niet gaat schelden en beledigen.

 

Resultaat via sociale media

Mijn contact op Twitter met de opiniechef van NRC Handelsblad resulteert in een groot tweekoloms artikel met opvallende illustratie.
Investering? 2 tweets, 2 DM’s en 3 mailtjes.
Kosten?  Nul euro, een uur tijd.
Opbrengst? Publiciteit in een kwaliteitsmerk + mijn verhaal en visie zichtbaar voor een paar honderdduizend mensen. En trots natuurlijk.
Who’s next?!

[margin margin=20]

NRC-Digitaaldelen (1)