Afgelopen week werd ik benaderd door een verslaggever van De Telegraaf.
Of hij me mocht interviewen over hoe politici worstelen met hun online imago nu er weer verkiezingen aankomen. De terugkeer van Trump op Facebook was de aanleiding voor het verhaal dat hij schreef voor de krant van wakker Nederland, met een bereik van ruim 1 miljoen Nederlanders.

Natuurlijk, waarom niet, dacht ik. Na 20 jaar in media- en communicatieland heb ik wel een visie op waarom authentieke communicatie in mijn ogen effectieve communicatie is. Want ik heb vaak gezien wat niét werkt, of het nou politici, BN-ers of klanten zijn..
Mijn boodschap in de Telegraaf is dan ook: “Het is zaak om authentiek over te komen in deze tijd vol nepnieuws. Kiezers prikken door een nepfilmpje op TikTok of Facebook heen.”

Zelfverzekerd zichtbaar

En dus stond er een dag later een paginagroot verhaal in de krant van wakker Nederland. Met mijn visie, tussen een hoogleraar uit Wageningen en een woordvoerder van Meta, het moederbedrijf van Facebook. Met een citaat van mij als kop en mijn boodschap als rode draad. Ik had natuurlijk meer verteld, met meer nuances, maar mooi om te zien dat de verslaggever de kern van mijn verhaal had overgenomen.

Opeens stond ik dus mijn eigen programma uit te dragen voor een miljoen lezers: Zelfverzekerd Zichtbaar Zijn.
Dat is wat je noemt nog eens zichtbaar zijn 🙂
Ik ben voorstander van ‘practise what you preach’. Als klanten zien dat je zélf het goede voorbeeld geeft, schept dat vertrouwen. Dan zien ze dat je geen gebakken lucht verkoopt, maar zelf ook doet wat je uitdraagt.

Verhalen delen met impact

Verhalen delen is als ademen.
We kunnen niet zonder, het zit diep in ons (limbisch) brein.
We doen het dagelijks, maar 95 % doet het onbewust..

Net zoals je je ademtechniek kan verbeteren, kan je ook je verhaaltechniek verbeteren.
En daarmee dubbel zoveel impact maken op klanten.
Niet alleen op jouw klanten. Als je meer verbinding maakt met de verhalen die je deelt gaat dat in álle facetten van je leven voordeel opleveren.
Als journalist heb ik jarenlang bijna dagelijks verhalen gedeeld, over mooie en minder mooie onderwerpen. Ontroerende verhalen, maar ook pijnlijke. Soms interviewde ik iemand die vlak erna stierf, met Pim Fortuyn als meest pregnante voorbeeld. Die interviewde ik – voor de verkiezingen – op een donderdag, stond zaterdag in de krant en werd maandag neergeschoten.
Jezelf zijn online is voor veel mensen een blinde vlek, net zoals we niet nadenken over hoe we ademen

Authenticiteit

Met die jarenlange ervaring help ik nu ondernemers zelfverzekerd zichtbaar worden en geef ik les aan HBO-studenten Journalistiek. Mooi werk om te doen; ook om journalisten-in-spe te inspireren voor dit belangrijke vak te kiezen!
Als verslaggever schrijf je feitelijke verhalen, zonder al te veel emoties. Door me te specialiseren in Storytelling en door persoonlijke tegenslagen heb ik een andere kant van mezelf ontdekt. En gemerkt dat je met het delen van meer persoonlijke, authentieke verhalen de HARTEN van mensen kan veroveren. Op een dieper niveau dan een krantenartikel, die vaak niet beklijft.
Wat ik in De Telegraaf zeg onderbouw ik in mijn nieuwe boek over storytelling: authentieke verhalen hebben grote impact. Maar het is voor de meeste mensen een blinde vlek, net zoals we niet nadenken over hoe we ademen.
Waarom is authenticiteit zo krachtig?
Omdat mensen zich ermee kunnen identificeren en dat geeft automatisch vertrouwen en verbinding. Ik zie het tijdens trainingen en bij mijn klanten, en heb daar 2 jaar research naar gedaan voor mijn nieuwe boek. Met als kernboodschap:
Mensen werken het liefst met ECHTE mensen, ze voelen het verschil.