De media spraken over een heuse tv-revolutie: voor 8 euro per maand onbeperkt series en films kijken. Een bedreiging voor diensten als Videoland en Pathé en on-demand aanbieders als Ziggo en UPC. Maar is dat ook zo? We zijn net zo nieuwsgierig als jullie en maakten op basis van 28.000 tweets een data-analyse van de wittebroodsweken van Netflix in Nederland.

Hoe wordt het onbeperkt films en series kijken op meerdere devices voor een vast bedrag ervaren? Onderzoeksbureau Multiscope en Dijkstra Advies & Media besloten de eerste anderhalve maand Netflix in Nederland te monitoren op sociale media. Hoe positief is het sentiment? Wat zijn de meestbesproken series? Zijn er verschillen tussen man en vrouw? En: is Netflix een blijvertje op de ‘tv-markt’?

House of Cards- Netflix (2)

Online volkje
Reed Hastings, de 52-jarige oprichter en CEO van Netflix, vloog hoogstpersoonlijk over van het HQ voor de Nederlandse introductie van de video on demand-dienst. Netflix – in 1997 begonnen als bezorgdienst van videobanden – is met meer dan 40 miljoen leden in 41 landen inmiddels uitgegroeid tot een grote jongen.

“De Nederlandse markt is voor ons aantrekkelijk omdat jullie een heel online volk zijn, jullie doen alles via internet en hebben bovendien snel breedband internet”, zei Chief Content Officer Ted Sarandos over de reden om de relatief kleine Nederlandse markt te penetreren. We waren benieuwd of dat eigenzinnige ‘online volkje’ de streaming-dienst uit Los Gatos ook aantrekkelijk vindt. Waar kun je dat beter meten dan op het podium waar dagelijks miljoenen meningen worden gedeeld: Twitter.

Lanceringspiek
Uit onze social data-analyse blijkt dat Netflix aardig over de Twittertong ging. Op basis van 28.500 berichten tussen 6 september en 20 oktober komen we op gemiddeld 300-400 Nederlandstalige berichten per dag. De lanceringsdag (11 september) kent een enorme piek met 7300 berichten. Met de marketingmachine van Netflix is weinig mis. De media-aandacht rondom de introductie leidt tot veel ‘buzz’ op sociale media. De piek houdt nog geen twee dagen stand. Een herkenbare tendens op de populaire microblogdienst, hypes volgen elkaar immers in hoog tempo op.

Sentiment
Fervente filmfans en tv-kijkers riepen al jaren om de komst van Netflix. Naast oude kaskrakers en Amerikaanse series biedt Netflix complete seizoenen van topseries (Homeland, Dexter) en in opdracht van Netflix geproduceerde series als ‘House of Cards’ en ‘Arrested Development’. Ook BN-ers roemen deze series.

Het Nederlandstalige aanbod is vooralsnog beperkt: de eerste seizoenen van ‘Flikken Maastricht’, kinderseries en enkele bekende speelfilms. We vroegen ons af of dat ook is terug te zien in het sentiment.

Sentiment totaal

Het positieve sentiment van Netflix is met 17 % hoger dan gemiddeld, driekwart van de twitteraars beoordeelt Netflix neutraal. Als benchmark geldt een positief sentiment voor 15% van de berichten en driekwart met neutraal sentiment. Opvallend is dat vrouwen 2% positiever zijn dan mannen over de nieuwe vod-dienst.

Mannen vs. vrouwen
Als we inzoomen op de Netflix-data zien we nog meer verschillen. Uit de man-vrouwanalyse van alle berichten blijkt dat Netflix meer een mannending is. Maar liefst 77% van de bijna 30.000 berichten de afgelopen weken is afkomstig van mannen, tegen 23% van vrouwen. Dat grote verschil geldt met name de eerste dagen. Na 15 september zien we dat het aandeel van vrouwen langzaam stijgt.

Sentiment Man vs Vrouw

 

Meestbesproken series
In de top 20 van meestbesproken series zien we ook verschillen in kijkgedrag tussen man en vrouw. ‘Logisch’, zou Johan Cruyff zeggen. Bij mannen is ‘House of Cards’ met Kevin Spacey in het Witte Huis de populairste serie, bij vrouwen de autobiografische comedydramaserie ‘Orange is the New Black’, gevolgd door House of Cards en Dexter.

Meestbesproken series M & V

 

Jeugdsentiment
In de top 20 van Meestbesproken programma’s zien we nog een opvallende uitkomst: oude tv-series als Twin Peaks (in 1990 op tv!) en Power Rangers (sinds 1993) worden vaak genoemd, de laatste met name door mannen.  Jeugdsentiment voor de oudere-jongeren. De Nederlandse Netflixer lijkt misschien hip en eigentijds, maar een hang naar nostalgie kan ie niet onderdrukken.

Conclusie
Het is nog te vroeg om te concluderen dat Netflix een blijvertje is op de Nederlandse markt. Maar in de berichten-afbeelding is te zien dat het aantal tweets na de gratis proefmaand op hetzelfde niveau blijft, dus kijkers haken niet af voor 8 euro. In de dagen daarna zie we ook geen piek of daling. Dat zal Reed Hastings vast goed doen in het zonovergoten Los Gatos.