Ik herhaal het steeds weer bij klanten: helder taalgebruik wordt chronisch onderschat. En jargon & clichés overschat. De aanname dat dure termen indruk maken op klanten is een hardnekkig misverstand. In dit blog leg ik uit waarom dit van groot belang is voor zelfstandige ondernemers. “We zenden eenzijdig onze boodschap. Hoe die aankomt bij de ontvanger vragen we ons zelden af. En daar zit ‘m juist de crux.”

Maak verbinding

Ok, we willen allemaal gehoord worden, en verbinding maken met onze klanten, toch? Dat is wat ik vaak terugkrijg van mijn schrijfklanten. Niet alleen de blokkades en stem die ze in hun hoofd voelen bij het schrijven, maar ook het gemis aan verbinding en connectie met hun omgeving en klanten. Zeker in dit digitale tijdperk verliezen we het echte contact steeds makkelijker uit het oog. Het is een contradictie die deze tijd zo kenmerkt: de onbeperkte sociale media-mogelijkheden maken ons in feite steeds asocialer.. We communiceren steeds meer indirect met elkaar met eenzijdige (groep)apps, tweets, Facebookposts en mailtjes via ons onafscheidelijke apparaat (dat vroeger een telefoon heette), zonder dat je iemands reactie kan zien, horen, laat staan voelen. Het is eenrichtingsverkeer, we zenden onze boodschap, mening of emotie.. Hoe dat aankomt bij de ontvanger vragen we ons zelden af. En daar zit ‘m nu juist de crux.

Het is ook de hoofdreden waarom ik als schrijfexpert mijn klanten afraad om jargon en clichés te gebruiken in hun teksten: Content is al een eenzijdige communicatievorm, zorg dan dat je mensen direct raakt met zorgvuldig gekozen woorden, die bij jou passen!
We hebben steeds minder tijd, zijn steeds sneller afgeleid, zeker mobiele websitebezoekers, die op zoek zijn naar antwoord op hun vragen/probleem, terwijl ze staan te wachten op de trein. Ze willen zich direct aangesproken voelen, zich begrepen voelen, hun ‘pijn’ lezen. Zonder veel toeters en bellen. Geef ze wat ze zoeken, laat zien dat je ze begrijpt, en ze worden je klant.

De gunfactor

Uit onderzoeken blijkt ook steeds dat websitebezoekers van simpel & gebruiksvriendelijk houden. Geen uitklapbare menuknoppen, flashy designs en logo’s, sliders en schreeuwerige teksten vol superlatieven. En vooral geen onbegrijpelijk jargon. Moeilijke termen wekken irritatie en wantrouwen op. Zeker sinds het vertrouwen in autoriteiten, instellingen en bedrijven door de crisis is gekelderd.
Kleine zelfstandige ondernemers hebben in deze tijd meer de gunfactor dan corporates en ketens. Maak als zzp-er slim gebruik van dit voordeel, en onderscheid je met een eigen, authentiek geluid, juist ook in je taalgebruik! De meeste ondernemers zijn volop bezig met klanten, marketing, sales, en hier en daar nog een training of webinar. “O ja, die nieuwsbrief en blog moet ik ook nog doen, bijna vergeten. Doe ik vanavond wel even, even rondkijken op internet.” En jawel, ondernemersland is weer een 13-uit-een-dozijn-blog rijker. “Ik hou van uitdagingen en ik focus me op blabla..” Joh, echt waar?? En klik, weg is je potentiële klant!

Focus-quote_Schrijftipblog

Persoonlijkheid

Dat geïnteresseerde bezoekers wegklikken is niet wat je wil. Het is ook niet nodig. Zeker in een tijd dat je je tussen 50.000 andere coaches & trainers moet onderscheiden met je persoonlijkheid en aanbod is een beetje bezieling en eigenheid – authenticiteit – geen overbodige luxe, maar een must in mijn ogen.

Ook bij het schrijven van online programma’s en Salespagina’s is het van groot belang om je eigen woorden zorgvuldig te kiezen. Gebruik woorden die bij jou passen, die je al jaren gebruikt in je gesprekken en mailtjes, die geven je eigenheid, onderscheidend vermogen en vergroten je betrouwbaarheid.

Doeltreffende methode

Ik hoor je denken: “Leuk Kees-Jan, maar hoe doe ik dat?”
Ik deel graag een simpele, doeltreffende methode die ik aan mijn klanten geef: Lees 5 recente mailtjes van jezelf terug en noteer welke 10 woorden je hierin het meest gebruikt (stopwoordjes en ja/nee niet meegerekend) Leg dat lijstje met veelgebruikte woorden op je bureau, of hang hem aan de muur.
Gebruik deze woorden steeds opnieuw in je blogs, content en nieuwsbrieven. Ga niet geforceerd op zoek naar dure termen die je bij andere succesvolle collega-ondernemers ziet staan! Je eigen taalgebruik geeft niet alleen vertrouwen omdat je zo authentieker overkomt, maar onderscheid je ook van al die collega’s die wél voor veilig gaan en veel Engelse clichés gebruiken.
Een simpele, snelle manier om jezelf beter op de kaart te zetten. Zodat klanten je vertrouwen en jij doorgroeit. Veel succes!

Ik vind het leuk als je in een reactie laat weten of de schrijfoefening is gelukt, en wat je ervan hebt opgestoken