Voor veel zelfstandige ondernemers is hun persoonlijke verhaal een blinde vlek. Je bent druk met dagelijkse bezigheden, klanten, marketing, en als je nog tijd over hebt een training of online cursus.

Heel herkenbaar. Maar ook een gemiste kans!
Want juist met jouw persoonlijke verhaal kan je op een natuurlijke, niet-opdringerige manier jezelf onderscheiden. Zo hoef je niet pusherig te gaan verkopen, waar veel ondernemers grote moeite mee hebben. Omdat jouw eigen verhaal uniek is kunnen mensen zich erin herkennen. Dat heb je niet met voorgekookte lijstjes hoe je in ‘5 stappen 100.000 omzet’ of ‘10.000 volgers’ krijgt.

Persoonlijke verhalen

Als krantenverslaggever heb ik jarenlang dagelijks mensen geïnterviewd. Hoewel mijn vragen wel op elkaar leken waren de antwoorden altijd anders. Omdat mensen anders zijn. Het leverde interessante gesprekken op, omdat ik me ervan bewust was dat je met echte mensen werkt. En omdat mensen me fascineren, vooral hun gedrag. Mijn oprechte nieuwsgierigheid en doorvragen leverde dan ook altijd mooie verhalen op.

Eén van mijn belangrijkste lessen uit die journalistieke jaren is:
iedereen heeft een verhaal dat het delen waard is. Of je dat nou op een website, Facebook of Instagram deelt.

Daar wringt tegelijk ook de schoen..
Bij dat persoonlijke verhaal. Als iedereen een ander verhaal heeft, waarom kom ik dan zoveel DEZELFDE tegen?

Waarom lees je zo weinig authentieke verhalen van ondernemers?
Ik verbaas me vaak over de eenheidsworst in nieuwsbrieven, webinars en sociale media. Alsof alle ondernemers dezelfde coach hebben gehad. Dezelfde toon, missie en beloftes (“met meer focus een ton verdienen”). Het is veel van hetzelfde. En het raakt me steeds minder.

Natuurlijk is het eng om jezelf te laten zien online. Om persoonlijke en kwetsbare dingen te gaan delen. Wat zal je vriendin of buurvrouw daarvan vinden? En je moeder?
Ondernemerschap zit vol risico’s en avontuur. Je zal je over je eigen weerstanden heen moeten zetten. Net als kinderen. Fietsen vond je in het begin toch ook heel eng? Toch bleef je het proberen, stond je op als je was gevallen, tot je zonder papa of mama kon fietsen!

Eén ding is zeker. Als je steeds dezelfde veilige verhalen blijft delen, zal je omzet niet stijgen. Dan zullen klanten niet als vliegen op de stroop op je afkomen. Je moet met je billen bloot om zichtbaar te worden. Om jezelf te laten zien. Zeker in een tijd waarin we dagelijks worden overspoeld door een tsunami aan bullshit content is kwetsbaarheid een super krachtig wapen.

Het verbaast me ook omdat van de 1,1 miljoen zelfstandigen in Nederland (CBS-cijfers), een groot deel actief is in coaching en training. Duizenden concullega’s die in dezelfde vijver vissen, die vergelijkbare diensten aanbieden en dan ook nog dezelfde marketing (“Volg mijn gratis 7-daagse challenge!”).

Waarom ga je als coach niet meer voor je persoonlijke authentieke verhaal staan?
Met persoonlijk bedoel ik niet dat je de problemen van je kinderen moet gaan delen, maar begin eens met waarom jij doet wat je doet: Wat zijn je drijfveren? Waar krijg jij energie van? Welke tegenslagen heb je overwonnen?

Als we allemaal anders zijn, waarom kom ik dan overal dezelfde verhalen tegen?

Blinde vlek

Ons eigen authentieke verhaal is vaak een blinde vlek. Begrijpelijk, door de dagelijkse drukte en focus op jouw klanten. Maar hiermee laat je ook een schot voor open doel liggen.
Ik zeg niet dat je jezelf authentiek moet noemen, maar dat je veel meer je eigen verlangens, ervaringen en twijfels mag gaan delen. Die zijn namelijk herkenbaar voor anderen. Daarmee roep je emoties op, daarmee maak je verbinding. Juist die maken je geloofwaardig, betrouwbaar en inspirerend. Wie wil dat nou niet zijn?

In deze tijd van algoritmen, deepfake video’s en gladde politici die zich overal uitkletsen is er een onbedwingbare behoefte aan authenticiteit. Aan ECHTE mensen, die je gelooft op hun woord, die bij je resoneren.
Die niet eerst A en dan weer B zeggen.
Die niet beloven dat ze met ‘een klap’ een virus kunnen doodslaan.

We houden van puur en echtheid. Van echte mensen. Zie het succes van ambachtelijke producten. Van eco-markten. Van lokale bierbrouwers die als paddestoelen uit de grond komen.

“Authenticiteit is dat je écht gelooft in de dingen die je zegt en doet”
Simon Sinek, bestseller-auteur en TED-spreker

Voor ondernemers zit de winst in om je persoonlijke met je zakelijke verhaal te integreren in één authentiek verhaal. Daarmee zet je jezelf neer, en bied je meerwaarde aan jouw klanten. Zo kom je geloofwaardig over, en misschien wel de grootste winst: je kan je bedrijf op een natuurlijke, vanzelfsprekende manier uitdragen omdat je vanuit je innerlijke waarden werkt. In plaats van aangeleerde bullshit-marketing.

Marketing trucjes

Door jezelf te zijn en dat consequent uit te dragen op je sociale kanalen maak je een groot verschil. Wees je daarvan bewust. Daar kan geen uitgekiende strategie tegenop!

We zijn allemaal mensen, die zaken willen doen met mensen. Niet met bedachte trucjes uit een marketingboek.
Schrijf in je volgende blog of social media-post eens over wat je écht raakt, waar je écht energie van krijgt, waar jouw hart een sprongetje van maakt. En let dan op de reacties.

Veel succes, en veel schrijfplezier!

PS: Wil je jouw authentieke verhaal leren ontdekken? En op een natuurlijke manier klanten vinden met authentieke Storytelling?
Schrijf je dan nu in voor ‘Storytelling aan Zee’, in de prachtige strandtent Republiek in Bloemendaal.
Of stuur een mailtje voor een vrijblijvende call: kees@keesjandijkstra.nl