Lachende gezichten, ik krijg er nooit genoeg van. Deze week mocht ik spreken op de drukbezochte Permanent BETA dag in Amsterdam. En wat me op de 8e editie van dit fijne event – naast mooie onderwerpen en inspirerende sprekers – vooral opviel waren de vele vrolijke bezoekers.

Waarom zijn wij – ondernemers in de creatieve sector- niet vaker blij? Ondernemers piekeren wat af over klanten en omzet en genieten vaak (te) weinig van het werk. Van onze vrijheid. Van onze creatiekracht. Van dingen neerzetten, en onze klanten helpen.
2016-06-27 17.17.05-1

Creatiekracht

Ik ben net terug van een heerlijke vakantie met het gezin in Spanje. Vol energie & ideëen teruggekeerd uit Zuid-Europa. En ontdekt wat ik eigenlijk allang wist: ik word gelukkig van het creatieproces: van niets iets maken. Als journalist creëerde ik jarenlang bijna dagelijks vanuit het niets (een leeg scherm) verhalen die door veel mensen werden gelezen. En maakte ik van interviews en observaties verhalen waarmee ik veel lezers informeerde, verraste, inspireerde en soms ook ergerde. Ik stond 100 % in mijn creatiekracht.

Als zelfstandig ondernemer moet je je ook druk maken over administratie, branding, marketing, sales en acquisitie. Dat kost tijd & energie, en dan vergeet je weleens waarom je ook alweer doet wat je doet.. Herkenbaar?

Blij gevoel

Een blij creatie-gevoel had ik ook toen ik eind 2015 mijn boek ‘Weldaad Loont’ de wereld inslingerde, met honderden tegelijk. Eigenlijk deed mijn uitgever dat, met succes. Na twee jaar research en schrijven kon ik mijn verhaal in een prachtig geïllustreerd boek delen, net als kunstenaars dat doen in schilderijen, gedichten, muziek of theater.
Ook van soepel geschreven blogs word ik blij, of van een geslaagd artikel op trendblog Frankwatching dat binnen no time een paar 100 keer is gedeeld en dat ik dan 3 dagen later bijna letterlijk teruglees in NRC Handelsblad. Samengevat: verhalen creëren en vertellen, dat maakt me blij. Het liefst spelenderwijs, en op mijn manier.

Vloggen

Daarom focus ik in mijn diensten en schrijfcoaching steeds meer op de authentieke, pure vorm van Storytelling, en vraag ik daarop door bij klanten en tijdens lezingen. Wat is jouw verhaal? Waar word jij echt blij van? Wat zijn jouw verlangens?
En ben ik onlangs begonnen met VLOGGEN (jawel, met eigen YouTube-kanaal), spelenderwijs samen met een collega-ondernemer. Moet Enzo Knol zich zorgen maken? Nee nog niet, maar we hebben er lol in & we zijn veel zichtbaarder.

Spreken-op-Permanent-Beta

En stond ik maandag in Amsterdam Connected (tevens HQ van de Permanent BETA-beweging van Martijn Aslander) een lezing te geven op de 8e editie van de Permanent BETA-dag, een event met 50 topsprekers en 700 gasten. Een eer, en ik genoot van de positieve energie die je kon voelen die dag.

De kracht van Storytelling

Ik sprak over de oerkracht van Storytelling en hoe je die zelf kan invullen als creatief ondernemer. Door naar je authentieke talenten te kijken en het spelende kind in je op te roepen. Daarom begon ik mijn presentatie ook met de metafoor van een brandweerwagen (zie de foto van Jan Taco te Gussinklo). Speelgoed als inspiratiebron voor Storytelling. Mijn zoon kan in zijn fantasie de mooiste avonturen beleven met die wagen, die hij heeft gewonnen op de kermis. Een onuitputtelijke creatiekracht van kids. Instemmend geknik in de zaal.

volle-zaal-permanent-beta-dijkstra

Zoveel blije gezichten en een laid-back sfeer, op zo’n druk event, in een van de leegstaande kantoorpanden in Zuidoost.
“Hoe kan dat?” vroeg ik me af in de auto, op weg naar huis. Omdat we met z’n allen aan het creëren waren, kennis en inzichten aan het delen, zonder commerciële of politieke bijbedoelingen..
Ik voelde pure CREATIEKRACHT.
Amen!