Waarom jargon gebruiken geen goed idee is

Waarom jargon gebruiken geen goed idee is

Ik herhaal het steeds weer bij klanten: helder taalgebruik wordt chronisch onderschat. En jargon & clichés overschat. De aanname dat dure termen indruk maken op klanten is een hardnekkig misverstand. In dit blog leg ik uit waarom dit van groot belang is voor...

Lees meer
Hoe word je zichtbaarder als ondernemer?

Hoe word je zichtbaarder als ondernemer?

Een mooi aspect van het ondernemerschap is dat je je mag uitleven in creativiteit, iedere dag opnieuw! Zonder geestdodende vergaderingen, of goedkeuring van iemand die boven je staat en zich chef noemt. Wil je jezelf beter positioneren, maar heb je geen budget? Wees...

Lees meer
Een boek schrijven is leuk, en soms lijden

Een boek schrijven is leuk, en soms lijden

Voor de Paasdagen een blog over het belang van lijden. Je leest het goed, lijden met lange ij. Dat krachtig persoonlijk leiderschap belangrijk is horen we al vaak, maar ook lijden heeft een functie. Tegenslagen werken louterend en geven je veerkracht. Schrijf ze op....

Lees meer
4 manieren om je online imago te verprutsen

4 manieren om je online imago te verprutsen

"Met ‘Verzend’ weet je dat je iemands leven ruïneert”, schrijft documentairemaker en Brits journalist Jon Ronson in ‘Dit is vernederend’. Zijn nieuwste boek gaat over een online fenomeen met grote impact op je imago: 'public shaming'. Trial bij social media. Dit...

Lees meer

De toon in je blogs bepaalt de muziek

C'est le ton qui fait la musique. Mooie Franse uitdrukking. Niet je woorden maar de toon waarop je schrijft, bepaalt hoe je overkomt. Als (eind)redacteur en auteur ben ik me hiervan bewust, en speel ik vaak met woorden tot ze goed voelen. Noem het schrijf-intüitie....

Lees meer

We doen mee aan nieuwe tv-quiz ‘Van Alle Tijden’

Nieuw avontuur! Na proefopnames ben ik met een vriend geselecteerd voor een nieuwe tv-quiz van NTR: "Van Alle Tijden". Een geschiedenisquiz waarin 16 teams de strijd aangaan met historische kennis als enige wapen. Vanaf 22 februari dagelijks om 19.55 uur op NPO 2...

Lees meer

Leiderschap zit vooral tussen de oren

Leiderschap is een begrip dat je te pas en te onpas hoort. Na de aanslagen in Parijs roept de media weer eens om krachtiger leiderschap van onze politici. We willen ons veilig voelen. In een nieuw boek staat waarom we andere beslissingen nemen als we angstig zijn, en...

Lees meer

Voorbeeld van creatieve communicatie: Bowie

Blijven vertellen dat authentiek communiceren je meer brengt dan ingestudeerde marketingpraatjes of copycatten. Dat je beter presteert vanuit je eigen creatieve intuïtie dan naar anderen te luisteren. Je ding doen, omdat je voelt dat je dat te doen hebt. Niet meer, en...

Lees meer

Mooie boekpresentatie ‘Weldaad Loont’

In de voorverkoop al goed verkocht, nu ook officieel gelanceerd. In de sjieke sociëteit De Witte in Den Haag mocht ik bij mijn boekpresentatie het eerste exemplaar van 'Weldaad Loont' uitreiken aan oud-NAVO-topman en huidig Kapittelvoorzitter prof. mr. De Hoop...

Lees meer
Van historische sensatie naar realtime

Van historische sensatie naar realtime

Kriebels in de buik.. Lang niet meer gevoeld. Na bijna 3 jaar mocht ik dan voor het eerst mijn kindje in handen nemen. Wat doe je op zo'n bijzonder moment? Kijken, voelen, en ruiken. Realtime sensatie!   Bevalling Nee, het gaat niet over de geboorte van onze...

Lees meer

Bestellingen voor boek stromen binnen

  Een boek schrijven dat veel gelezen wordt. Dat is het doel van iedere schrijver, vanzelfsprekend. Anders kun je net zo goed een dagboek bijhouden. Ik mag me gelukkig prijzen: voordat er ook maar 1 letter is gedrukt stromen de aanmeldingen binnen voor mijn...

Lees meer
Waarom een boek schrijven veel voldoening geeft

Waarom een boek schrijven veel voldoening geeft

Ken je die stem in je hoofd, die roept: 'Ga dat boek nou eens afmaken' en 'Hou je toch eens aan je eigen beloftes'. Ik heb hem jarenlang gehoord, en ik kan je zeggen, dat was best vermoeiend. Vooral omdat ik wist dat die stem een punt had. Ik wilde dit al zó lang,...

Lees meer

Waarom muziek belangrijk is voor je creativiteit

In dit blog deel ik toepasbare tips voor iedereen die wil 'ontstressen' op een makkelijke manier. Niets ingewikkelds of prijzigs, maar een pleidooi voor de eeuwenoude krachtige werking van MUZIEK. Zeker voor ondernemers & werknemers die het moeten hebben van hun...

Lees meer

Goede keuzes maken, hoe doe je dat?

“Vergeet niet dat de keuzes die je maakt, de juiste zijn, want je hebt ze zélf gemaakt.” Ik hoor de zanger van Van Dik Hout dit zingen en zijn woorden vliegen recht in mijn hart. Keuzes maken we zélf. Dus zijn we ook zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. We doen het...

Lees meer

De terreur van onze eigen gedachten

Terreur. In steden, in vliegtuigen, ook al in de Thalys. Je leest dagelijks over de toegenomen dreiging en vluchtelingen. Maar over 'de terreur' en wegvluchten in ons hoofd hoor je veel minder. Gek eigenlijk, omdat miljoenen mensen hier dagelijks last van hebben. We...

Lees meer

Mijn blog over digitaal delen, in NRC

Mooie ervaring: het hedendaagse krachtenspel tussen oude en nieuwe media. Met als resultaat: een blog van mij in een van de beste kranten van het land: NRC Handelsblad. Deze week is mijn artikel over de schaduwkanten van digitaal delen opgepikt, én twee dagen later...

Lees meer

Digitaal delen anno 2015: selfiesticks & andere ongemakken

Met de komst van sociale media zijn we steeds meer digitaal gaan delen: foto’s, ervaringen, vakantieverhalen. Bijna altijd positieve: een post over een deprimerende ochtend in bed omdat je van jezelf baalt levert weinig duimpjes op… Scroll maar eens door je tijdlijn,...

Lees meer

Nieuwe generatie onderneemt vanuit intuïtie

In het woud aan workshops schitteren een paar verse boompjes: online ondernemers die met Facebook-communities, video's en vooral Periscope in verbinding staan met hun klanten. Voor trendblog Frankwatching sprak ik met de online ondernemers Simone Levie en Dolly...

Lees meer

De smartwatch is vooral een hippe gadget

  De postbode belt altijd twee keer. Opeens staat de Post NL-man voor onze deur, met een mysterieus klein doosje in zijn hand. Heeft mijn vriendin een ring besteld? Na een digitale kriebel gris ik het doosje uit zijn hand, pak een broodmes uit de la en snij het...

Lees meer

Twitter anno 2014 broedplaats voor taalliefhebbers

Notoire tegenstanders zien Twitter als een 'open verbaal riool', een oppervlakkig medium waar mensen schaamteloos lelijke dingen roepen. Maar wie wat beter kijkt, ziet veel moois tussen het virtuele koren: het populaire platform blijkt een broedplaats voor...

Lees meer

Driekwart hoogopgeleiden valt over spelfouten

Ik zie het al jaren om me heen. Sterker nog, het is een van de redenen dat ik in mijn dienstverlening focus op goedgeschreven waardevolle content: om knullige taalfouten te voorkomen. Nederlanders ergeren zich hier namelijk groen en geel aan. Een deze week...

Lees meer

NSA Twitter-analyse: het briefje van Plasterk

Een bedeesde systeembeheerder hield de internationale politiek en veiligheidsdienst NSA flink bezig, en kostte indirect bijna een Nederlandse minister de kop. Klokkenluider Edward Snowden bezorgde met zijn spionage-onthullingen de wereldleiders slapeloze nachten.  En...

Lees meer
Jonge loonslaven willen meer werkgeluk

Jonge loonslaven willen meer werkgeluk

Maar liefst tweederde van de jonge professionals in loondienst gaat binnen nu en een jaar op zoek naar een andere baan. 80 procent hiervan verwacht een dergelijke kans buiten de organisatie te vinden. De reden?  Behoefte aan meer werkgeluk dan zij in hun huidige baan...

Lees meer